PDF Certificaat configureren

De veelgebruikte PDF reader en editor van Adobe kan gebruikt worden met PDF certificaten. Deze handleiding beschrijft de configuratie en het gebruik van een PDF certificaat en de timestamping server voor het toevoegen van digitale handtekeningen en timestamps aan een PDF document.

Deze handleiding is van toepassing op Adobe Acrobat Pro DC (versie 2019.012.20034) en Adobe Acrobat Reader DC (versie 2019.012.20034).

Voorafgaand aan deze configuratie moeten de juiste drivers geïnstalleerd worden.

Laat het token gedurende onderstaande processen in de machine zitten.

Configuratie van een PDF signing certificaat in Adobe Acrobat

  1. Start Adobe Acrobat
  2. Open het Preferences venster (⌘ + ,)
  3. Selecteer de categorie Signatures
  4. Klik op More... onder de categorie Identities & Trusted Certificates
  5. Klik op Digital IDs > PKCS#11 Modules and Tokens
  6. Klik op Attach Module
  7. Voer het pad in naar PKCS#11 library, dit is (als de aangeraden drivers geïnstalleerd zijn)
    Voor Feitian tokens;
    • Op de Mac is het pad; /usr/local/lib/libcastle.1.0.0.dylib
    • Voor Windows is het pad; C:\Windows\system32\eps2003csp11.dll
    Voor Safenet tokens;
    • Op de Mac is het pad; /usr/local/lib/libeTPkcs11.dylib
    • Voor Windows is het pad; C:\Windows\system32\eToken.dll

      Adobe Acrobat Mac - PDF certificaat configureren

  8. Na het invoeren van het pad naar de driver, klik op 'Ok' om het token te activeren.
  9. Klik het juiste token aan onder PKCS#11 Modules and Tokens aan de rechterkant, klik op 'Log in', voer het tokenwachtwoord in en klik op 'Ok'
  10. Klik nu op Digital IDs
  11. Selecteer nu het certificaat met het Storage mechanism: PKCS#11 Cryptographic Token

    Adobe Acrobat Mac - PDF certificaat configureren

  12. Klik nu op Usage Options
  13. Selecteer nu Use for Signing (of in Acrobat Pro Use for Certifiying)
  14. Er verschijnt nu een pen of een roset voor de naam van het geselecteerde certificaat
  15. Klik op Close en in de onderliggende dialoog op OK

Adobe Acrobat is nu geconfigureerd om handtekeningen te genereren met het certificaat dat geïnstalleerd staat op het token.

Configuratie van een Timestamp Server in Adobe Acrobat

  1. Start Adobe Acrobat
  2. Open het Preferences venster (⌘ + ,)
  3. Selecteer de categorie Signatures
  4. Klik op More... onder de categorie Document Timestamping
  5. Klik op New
  6. Voer een naam in (bv. Timestamp server) en de server URL (voor ensured: http://timestamping.ensuredca.com)
  7. Klik op OK
  8. Selecteer de toegevoegde Timestamp Server en klik op Set Default
  9. Klik op Close en in de onderliggende dialoog op OK

Adobe Acrobat is nu geconfigureerd om timestamps te genereren.

Gebruik van een PDF signing certificaat in Adobe Acrobat

  1. Start Adobe Acrobat en open een PDF-document
  2. Klik op Digitally Sign (of in Acrobat Pro op Certify)
  3. Teken het gevraagde Signature Area veld
  4. Selecteer nu het certificaat met de juiste naam en waar achter de naam (PKCS#11 device) staat en klik op Continue

    Adobe Acrobat Mac - PDF certificaat configureren

  5. Pas nu eventueel de weergave van de handtekening aan, voer het tokenwachtwoord in en klik op Sign
  6. Sla het PDF-document op.

Het PDF-document is nu voorzien van een ondertekening. Als er een Timestamp Server is geconfigureerd als 'Default' zal deze Timestamp Server automatisch gebruikt worden om een timestamp te genereren voor het PDF-document. Deze timestamp wordt opgenomen in de ondertekening.

Gebruik van een Timestamp Server in Adobe Acrobat

  1. Start Adobe Acrobat en open een PDF-document
  2. Klik op Timestamp (of als de Timestamp Server staat ingesteld als 'Default' , klik op Digitally Sign)
  3. Sla het PDF-document op.
point up