Word 2010 - Documenten ondertekenen

Deze handleiding beschrijft het ondertekenen van een Word-document met behulp van een digitale handtekening. Voor de volledigheid worden zowel de Engelse als Nederlandse termen gebruikt.

Activeren timestamp functie

Om de digitale ondertekening ook na de verloopdatum van het certificaat geldig te houden, zal de timestampfunctie geactiveerd moeten worden. Standaard zal Office 2010 een XAdES-EPES signature toepassen, voor een document met timestamp informatie zal dit gebeuren in het XAdES-T formaat. Deze instelling wordt gemaakt door het toevoegen van enkele opties in de Windows Registry, de stappen worden hieronder beschreven.

  1. Open Start → Uitvoeren → regedit
  2. Blader naar de volgende registersleutel:
    HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\14.0\Common\Signatures
  3. Creëer een nieuw REG_DWORD gegevenstype genaamd XAdESLevel en stel de waarde in op 5
  4. Creëer een nieuw REG_DWORD gegevenstype genaamd MinXAdESLevel en stel de waarde in op 2
  5. Creëer een nieuw REG_SZ gegevenstype genaamd TSALocation en stel de waarde in op de timestamp server van je certificaat, bijvoorbeeld;
    http://timestamp.comodoca.com/rfc3161

Ondertekenen documenten

1. Open het te ondertekenen document en klik op File / Bestand.



2. Klik op Info > Protect Document / Bescherm Document → Add a Digital Signature / Voeg een Digitale Handtekening toe.



3. Als het document nog niet is opgeslagen verschijnt er een pop-up met de vraag dit alsnog te doen, klik op Yes / Ja.



4. Selecteer de locatie, geef een naam aan het document en klik op Save / Opslaan.



5. Er verschijnt weer een pop-up waarin u een reden voor het ondertekenen kunt invoeren en welk certificaat u wilt gebruiken. Klik vervolgens op Sign / Onderteken.



6. Als alles correct is gegaan verschijnt er een pop-up met de mededeling dat het document succesvol is ondertekend. Klik op Ok.



7. U ziet nu in het Info-scherm in het geel dat het document is ondertekend en door wie.

point up