Outlook 2010 - Installatie en gebruik Digitale Handtekening

Zodra het certificaat gereed is, wordt er een e-mail verzonden met een link naar het download-gedeelte van de SSL Certificaten website. Hier is een knop te vinden waarmee het certificaat kan worden gedownload. Wanneer het certificaat is gedownload is het vervolgens te installeren door erop te dubbelklikken: hiermee wordt de Certificaat Import Wizard opgestart. De stappen van de wizard kunnen met de standaardinstellingen worden doorlopen: klik driemaal op Volgende en vervolgens op Afsluiten om het certificaat te installeren.

Digitale Handtekening koppelen aan Outlook

  1. Open Outlook.
  2. Klik linksboven op de File ribbon en klik in het linkerpanel op Options.
  3. Klik in het options-menu helemaal onderaan op Trust Center, en daarna in het rechterpanel onderaan op Trust Center Settings... .
  4. Klik in het linkermenu op E-mail Security en daarna rechts onder het kopje Encrypted E-mail op Settings... .
  5. Klik naast Signing Certificate: op Choose... en kies het e-mail certificaat uit de lijst. Het e-mailadres in het certificaat is te controleren door op View Details te klikken en onder tabblad Details te kijken naast Subject. Klik daarna op OK.
  6. Zet een vinkje naast de optie Add Digital Signature to outgoing messages; hierdoor worden verzonden berichten altijd digitaal ondertekend.
  7. Klik vervolgens tweemaal op OK en daarna op Close.

Outlook instellen berichten te kunnen versleutelen

  1. Open Outlook.
  2. Klik linksboven op de File ribbon en klik in het linkerpanel op Options.
  3. Klik in het options-menu helemaal onderaan op Trust Center, en daarna in het rechterpanel onderaan op Trust Center Settings... .
  4. Klik in het linkermenu op E-mail Security en daarna rechts onder het kopje Encrypted E-mail op Settings... .
  5. Klik naast Signing Certificate: op Choose... en kies het e-mail certificaat uit de lijst. Het e-mailadres in het certificaat is te controleren door op View Details te klikken en onder tabblad Details te kijken naast Subject. Klik daarna op OK.

Om een bericht te kunnen coderen is het e-mail certificaat van de geadresseerde vereist: de geadresseerde moet reeds beschikken over een digitale handtekening, en moet naar de verzender een digitaal ondertekende e-mail hebben verzonden. Wanneer de verzender het e-mailadres van de geadresseerde heeft toegevoegd als contactpersoon aan het adresboek, wordt ook automatisch de digitale handtekening van die persoon opgeslagen. Vanaf dat moment kan het gebruikt worden om gecodeerde berichten te verzenden.

Een e-mail bericht versleutelen

  1. Open een nieuw e-mailbericht.
  2. Klik op de Opties-ribbon en druk op de knop Versleutelen.

Controleren of de digitale handtekening is geïnstalleerd

In de Current User Certificate Store kan worden nagekeken of het certificaat juist is geïnstalleerd:

  1. Klik op menu Start en vervolgens op Uitvoeren.
  2. Voer in het tekstvak certmgr.msc in en klik op OK. Hiermee opent de Certificate Store van de Current User (huidige gebruiker) zich.
  3. Klik op het plusje naast Personal en klik op de onderliggende map Certificates om in het rechterpanel de lijst met geïnstalleerde certificaten weer te geven.
  4. Dubbleklik op een certificaat om de details in te zien. Op tabblad Algemeen hoort onderaan de melding U beschikt over een Private Key dat hoort bij dit certificaat te staan. Onder tabblad Details in het veld Subject is te zien voor welk e-mailadres het certificaat is uitgegeven.

SSLCheck

De SSLCheck controleert of je certificaat goed op je server is geïnstalleerd en of er mogelijke problemen zijn.